Roddmaskin

Rodd är liksom simning och skidåkning en av de få träningsformerna som aktiverar så gott som hela kroppen. Den naturliga rörelsen utförs i tre steg som alla fokuserar på separata muskelgrupper. Roddmaskinen är dessutom stärkande och skonsam mot muskler och leder, vilket är den främsta anledningen till att den ofta används för uppvärmning och rehabilitering.

Roddmaskin

  1. I den första fasen är det framför allt benen och sätesmusklerna som arbetar. Låren arbetar hårt och ryggen hålls i en fast position medan benen pressas till utsträckt läge.
  2. I den andra fasen lutar du dig något bakåt med benen utsträckta. Ryggen arbetar tillsammans med ben och mage.
  3. I den tredje och sista fasen drar du armarna bakåt på samma sätt som när du tar ett traditionellt roddtag. Här belastas överarmarna och stora delar av ryggen. Även den bakre delen av axlarna aktiveras, vilket medför att roddmaskinen bidrar till förbättrad hållning.

Stärk mage och rygg

Mage och rygg belastas hela tiden i roddmaskinen, vilket hjälper till att stärka upp bålmuskulaturen. Det är faktiskt en av de främsta anledningen till att man utnämner roddmaskinen som en av dem bästa helkroppsredskapen. Bålmuskulaturen, vilket är benämningen för kroppens centrala styrka, är avgörande för hela kroppens grundläggande hållning. Bålen utgörs av mage, rygg, bäcken och skuldror och fungerar som kroppsstyrkans kärna.

 

Inte helt överraskande har en roddmaskin en stark inverkan på utvecklingen av både hjärta och lungor. Syreupptagningsförmågan och blodcirkulationen förbättras tack vare de stora muskelgrupperna som aktiveras och försätter både förbränning och muskelutveckling i ett högre tempo. Det är därför man inte sällan benämner roddmaskinen som det bästa av två världar; löpbandet och träningscykeln. Man skulle till och med kunna säga fyra världar då roddmaskinen har träningsegenskaper från såväl simning som skidåkning.

 

Till en början räcker det faktiskt med 5-10 minuters rodd i lugnt tempo. För att undvika skador är det av yttersta vikt att inte gå ut för hårt på en gång. Felaktig teknik kan medföra svåra skador på ryggen, och det vill du nog undvika till varje pris.

 

Nu är det inte så att roddmaskinen kommer att göra dig till en muskelbepansrad kroppsbyggare. Du kommer få mer tydliga muskler och kroppen kommer att bli spänstigare. Grundstyrkan kommer att utvecklas och du kan definitivt tappa några kilo om du så önskar. Armarnas muskulatur kommer att bli synligare, och till följd av en förbättrad kondition kommer även hjärtat att bli starkare.